Wednesday, March 30, 2011

kita orang melayu .

orang melayu zaman dulu sangat mementingkan kesopanan dan tatatusila . ehemm macam aku . tak macam kita zaman sekarang ni . 90persen dah tak beradab . salah siapa ? tepuk dada tanya selera :P

PANTANG LARANG ORANG TUA TUA Orang tua tua dulu memang banyak pantang larang kan ? Kadang-kadang pantang larang ni make sense . Tapi kadang-kadang tu memang hampeh . sedihnya orang zaman sekarang ni dah tak amalkan bila dah tau ia dicipta semata mata sekadar nak bagi hint ataupun kadangkala setakat mentakutkan kita . r
amai dah ubah persepsi dan anggap pantang larang ni tak betul . bukan semua yaaa , segilintir sajokkk .


TAPI , yaaa memang banyak tapi . pantang larang orang tua kita dah banyak diubah . biasalah , kita semua kan kreatif dan kritis .


kenapa orang dulu yang comel lagi kacak amalkan pantang larang tersobot ? kenapa pantang larang dicipta ? kenapa , hoi ?! HIHI macam comel saja hujung ayat ada tanda seru . nanti kita guna lagi .


selain daripada tinggalan nenek moyang kita , aku rasa pantang larang ni digunakan untuk didik masyarakat amalkan nilai-nilai murni dalam hidup . senang cerita , bila kita amalkan budaya hidup yang baik maka kita akan sentiasa comel dan suci . HAHA . maka kita bertanggungjawab mengamalkan dan menurunkan kepada anak-anak kita nanti . pantang larang ni ada simbol yang tersendiri . bila dah amalkan semua orang suka kita sebab kita comel dan suci . jadi semua orang akan cepat bertemu jodoh . YEAY !


CONTOH PANTANG LARANG : jangan duduk atas bantal , nanti tumbuh bisul .hoi , jangan duduk atas bantal . nanti bontot besar talam baru tahu . cis cis , gila keji ! actually , tak betul pon . orang tua-tua tak bagi duduk atas bantal sebab bantal tu alas kepala kita dan sebagai tanda hormat kita dekat kepala . kepala kita , arkib kita .


jangan makan kicap nanti hitam . okayy ini tipu .









2 comments:

angkasa said...

haha jgn nnyi kt dpur nnti dpt suami tua.
pdhal tanak nnti air liur msuk dlm mknan.
kan? :)

farrawatif said...

HAHA pandai pon .
tak sia sia aku ajaq hang :P