Tuesday, February 1, 2011

hobi saya dari kecik tak pernah berubah . hukalohhh !



semalam aku kerja lebih masa , orang kampung aku kata OVERTIME . selalunya masuk kerja pukul 830pagi . tapi semalam macam luar biasa sikit , terpaksa masuk pukul7 pagi . weyyyyy seriously masih gelap . aku bukannya takut , cuma belum cukup berani saja . TEEEHHHEEE .


maka terpaksalah buat muka suci mengurat abang guard temankan aku untuk masuk ke dalam sebab tempat untuk swipe card tak pasang lampu lagi . lepas saja dari swipe card dia terus blahhhh . aku pon apa lagi menggelabah dah sejibik macam wabak parkinson . waktu yang sejuk macam itu pon aku dah rasa serupa macam dalam ketuhar gelombang mikro . perghhhh sentap 5minit tiba tiba nampak ada makhluk berdiri tegak kat tepi pintu . aku dah aaa pekak tak nampak , lupa plak pakai lens pagi tuhh . wadefakkk .


*cerita kita gantung setakat ini sahaja :P


balik kerja taktahu nak buat apa dah . tiba tiba , jengjengjeng ! kebabommmmm kentut
muthusamy pon kedengaran . dapat hidayah untuk buat kek , HIHI i looiikkkeeee ! dari kecik memang ahhh febret aku buat cookies segala bagai . tapi-paling-tak-suka-bila-kena-masak-lauk-pauk . rasa macam dah kena kahwin paksa pulokk bila kena buat benda yang kurang digemari . aku malas ahhh nak bangga bangga , tapi since aku scola rendah dah buat kuih raya 7-8 jenis . serious . malas nak bangga . tak pasal pasal masok paper itu paper ini . HAHAROMM .


dan sebenarnya , ecehhh jadi yuna pulak . sebenarnya aku nak kongsi resipi . bukan untuk bangga diri , tapi untuk rujukan . kek ini aku namakan dia cinta pelangi . semuanya nak cinta sajaaaaaaa :)


5 Biji Telur
250g butter
2 ½ cwn tepung gandum1 cwn gula halus
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga) - akak guna esen oren
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)

  1. pukul mentega dan gula sampai kembang
  2. masukkan telur sebijik demi sebijik masukkan esen vanilla dan susu cair . pukul sampai sebati .
  3. masukkan tepung gandum dan baking powder . pukul sehingga sebati lagi .
  4. bahagikan adunan ke dalam 3bekas berasingan . letakkan pewarna mengikut citarasa .
  5. griskan loyang dengan sedikit mentega dan taburkan sedikit tepung .
  6. tuangkan adunan pertama dan ratakan . taburkan sebuk koko sehingga menutupi lapisan adunan pertama
  7. .tuangkan dengan perlahan lahan adunan kedua dan taburkan serbuk koko .
  8. ulangi langkah tersebut sehingga selesai .
  9. panaskan ketuhar gelombang mikro dan bakarkan selama 45minit .




No comments: